Bij een Dynamische Bikefit wordt jouw fiets passend gemaakt op jou. En niet andersom!

De Bikefit draait in zijn geheel om jou.
Jouw doel, wat jij wilt bereiken of verbeteren. Waar jouw klacht zit of wens. Met als einddoel: meer plezier in fietsen beleven. Minder pijn, meer efficiency en meer kracht. Sneller, verder, langer. Fietsen is fantastisch.


Maar hoe zit je nu goed op die fiets?
In jouw eigen unieke positie. Daar draait het om. Geen standaard formules of ‘groene lichten’ die ‘markeren’ dat je nu goed zou moeten zitten. Posities op algoritmen die werken op basis van gemiddelden. Uit een database waarvan je niet weet of de data echt werkt voor jou.

Een brede opleiding, ruime ervaring, gerichte toepassing van technologie maar vooral door het intensieve contact wat jij en ik hebben tijdens de Bikefit sessie zorgen ervoor dat we de positie vinden die bij jou past.

Ben je op zoek naar iemand die jou verteld ‘hoe je moet zitten’? je in 90 minuten op de fiets zet? Zoek dan verder.
Ik betrek jou bij de fietsmeting. Ik wil jou leren kennen en jou ook leren hoe dat nu zit met jou en jouw Bikefit. Zodat jij jouw nieuwe positie beter accepteert en de kans op succes vergroot wordt.
Kies je voor maatwerk, dan gaan we gericht met een thema aan de slag.

Bij mijn Bikefit voor jou gaan we samen op zoek naar jouw optimale positie. Door te testen. Te vergelijken. Aan te passen en te ervaren. Met kennis van zaken, uitleg en feedback. Fietser specifiek. Maatwerk. Doelgericht. En zo dat jij na de Bikefit zelf snapt hoe het werkt. Wel zo handig.

Slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Helaas worden er wel slecht passende verkocht en gekocht. Het type fiets, de maatvoering en een persoonlijke fietspositie zijn dé bepalende factoren voor jouw fietsplezier en prestaties. Een goede Bikefit gaat jou hierbij helpen. Het liefste voordat je die nieuwe fiets koopt.

Vroeger leek het makkelijk: 1 type racefiets, 1 type MTB. Gravel? Koop je een crosser. Je reed op de fietsen waar de profs ook op reden. Helaas, vaak niet de beste keuze. Tegenwoordig is er volop keuze. Aero, Endurance en All Round. XC Fully, Trail, Hardtail. Gravel ‘BackPack’ of Gravel ‘Sport’.

Keuze genoeg. Een goede zaak. Maar hoe kom je er achter wat voor jou de beste keuze is? Wat voor de één comfortabel is, staat voor de ander gelijk aan pijn lijden.

Luister je naar het advies van je vrienden of de winkel? Lees je je in op het web? Begrijpelijk. Maar hoe actueel, goed (bedoeld) en hoe onafhankelijk zijn die adviezen? Hoe gericht op jou?
Laat je je niet beter onafhankelijk meten en adviseren door de expert die alle fietsen kan ontleden én jouw specifieke situatie en positie daarop toetst? Zonder dubbele agenda of voorraad vraagstuk.

Een kleine investering vergeleken met de forse aankoop. Waar je jaren plezier van wilt beleven. De juiste fiets. Juist afgesteld. Op jou, en niet andersom.

Hoe wordt nu eigenlijk invulling gegeven aan jouw Bikefit? Lees even verder.

Het volgen van een proces bij Bikefitting is relevant voor het succes van de Bikefit. Zo wordt niets vergeten. De bevindingen en aanpassingen grijpen op elkaar in. Structuur en inzicht in het hoe en waarom zijn relevant.
De volgende stappen maken onderdeel uit van de persoonlijke fietsmeting. Daaronder kan je meer informatie vinden over de stappen zelf.

1. Intake:
Wie ben jij, hoe geef je invulling aan fietsen.
Wat is je aanleiding en doel. Wanneer ben je tevreden.
2. Pre Scan op de fiets.
3. Fysieke Scan : lenigheid, kracht, stabiliteit en voeten/schoenen/plaatjes.
4. Fietsmeting zelf : Zadel, zadelhoogte, stuurpositie en type/breedte stuur zadel voor-achter en pedaalslag. Doelen zijn leidend.
5. Check op aanleiding, doelen en verrichte aanpassingen.
6. Aanpassen fiets.
7. Opmaken rapport, delen (beeld)materiaal.
8. Afspraak evaluatie moment.
Bij keuze ‘nieuwe fiets‘ wordt ook de fietskeuze selectie, uitleg stack-reach en maatvoering alsmede de pasfiets opgenomen in het proces.

Voordat we beginnen wil ik eerst jou goed leren kennen.

Een dynamische Bikefit begint dan ook met een uitgebreide intake. Onder het genot van een vers gemalen koffietje of een kopje thee.

  • Wat is de aanleiding voor jouw fietsmeting?
  • Hoe vaak fiets je, hoe ver, en met welke intensiteit(en)?
  • Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt of wil je doormaken.
  • Welke klachten heb je?
  • Welke eventuele blessures heb je (gehad)?
  • Welke wensen en verwachtingen zijn er?
  • Welke concessies wil je doen?
  • Wanneer ga je tevreden naar huis?

Vervolgens maak ik een analyse van je bewegelijkheid, mobiliteit en kracht. Dit geeft enerzijds een voorspellende waarde van je reactie op een fietspositie, anderzijds kan het bepalend zijn voor je mogelijkheden op de fiets. Samen met je doelen vormt dit het fundament van jouw Bikefit.

De voeten zijn een belangrijk contactpunt. Ook je inlegzolen, pedalen, plaatjes en schoenen maken daar onderdeel van uit. Gebruikssporen vertellen vaak een verhaal. Zonder goed contact geen optimale prestaties.

Zijn je schoenen passend, biedt jouw inlegzool de juiste support en goed contact? Relevant voor een optimale ondersteuning en daarmee uitgelijnde beweging met het juiste gevoel van rust en balans.

De schoenplaatjes op de voor jou optimale plek geplaatst, zodat jij een stabiel fundament hebt. De fijn afstelling wordt later op de fiets gedaan. 

Intake
Fysieke Screening
Pasfiets klaar maken
Aanpassing fiets
Evaluatie

Na de intake volgt een korte scan van jouw positie, zodat ik jou ook als fietser leer kennen.
Deze informatie neem ik samen met de informatie uit de intake mee naar de uitgebreide PreFit, stap 2.

De PreFit bestaat uit een fysieke screening, waarin onder andere jouw lenigheid, kracht, mate van symmetrie en stabiliteit aandacht krijgen. Ook sta ik stil bij jouw voeten. Vorm, lengte, breedte, stabiliteit.
Je schoenen, schoenplaatjes en inlegzolen maken daar onlosmakelijk onderdeel van uit.

Na de PreFit begint de dynamische Bikefit.
Na een eventuele noodzakelijke ‘grove correctie’ starten we met de kracht driehoek: schoenplaatjes, zadel en zadelhoogte.
Na de zadelhoogte wordt het stuur op de juiste plek gezet, waar ook de breedte mee beoordeeld wordt.

Daarna gaan we de zadel ‘setback’ optimaliseren. Waar zit jij in balans op je fiets. Bij aanpassingen wordt ook de reach (stuurlengte) mede aangepast.
Vervolgens wordt de trapbeweging geoptimaliseerd. Stabreedte op de pedalen (Q-factor), stabiliteit van de voet (zolen, wigjes) en symmetrie op het zadel komen hier uitvoering aan bod.

Uiteraard wordt er gewerkt aan de hand van de doelen en wensen.

De dynamische Bikefit zelf wordt meestal op de eigen fiets gedaan icm een verstelbare stuurpen.
Voordeel: je stuurvorm, eigen shifters, q factor (breedte tussen de pedalen) en ‘hoogte’ van de fiets maken dan integraal onderdeel uit van de fit.
Aanpassingen lopen lineair door. Wat past, dat past. Geen verassingen achteraf van een aanpassing op een pasfiets welke achteraf niet blijkt na te maken op je eigen fiets.

De pasfiets komt vooral van pas bij maatvoering en type bepaling voor een nieuwe fiets, zadels testen en integrale cockpits welke niet vervangen kunnen worden door de verstelbare stuurpen.

Een MTB fit op een pasfiets? In principe niet. De Q factor van pasfietsen is die van de ‘Racefiets’. Als MTB expert in Bikefitting en uit de praktijk als ervaren mountainbiker (en racefietser en gravelbiker) weet ik dat een racefiets geen mountainbike is. En geen Gravelbike.

Hoe gaat dat in zijn werk, dat Bikefitten?

Bikefitten bestaat voor een groot deel uit aanpassen, voelen & meten, ervaren, kijken en vergelijken. Verschillende posities met elkaar vergelijken. Waarbij je één variabele per positie aanpast.

Na de Bikefit wordt je fiets in overleg aangepast en het rapport met alle bevindingen, maten en adviezen opgesteld.
Een stuurpen of zadel wordt meestal direct geplaatst. Een racefiets stuur met stuurlint montage wordt desgewenst op afspraak gemonteerd. Wil je zelf alles bestellen en plaatsen is dat natuurlijk geen probleem.  

Uiteraard worden er beeldopnames gemaakt. Deze worden gebruikt om tijdens de fit een beeld te geven van de situatie en zijn ondersteunend. Wat de ogen zien, wat jij voelt, kennis en vooral onze communicatie zijn alles bepalend voor het succes.

 
Tijdens de Bikefit wordt besproken wat aangepast wordt en waarom. Zodat jij leert hoe de verrichte aanpassingen zich tot elkaar en jouw positie verhouden. Dat helpt jou om later zelf (kleine) aanpassingen bewust te doen. Uiteraard kan je mij daar ook altijd voor benaderen.

Na de Bikefit worden alle genomen stappen doorgesproken en verwerkt in een verslag met tips en adviezen, wat samen met de beelden en de maten naar je gemaild wordt. Handig ook als we later nog even contact hebben of als je vragen of suggesties hebt.

Je gaat vervolgens in de praktijk ervaren wat het effect is van de aanpassingen. Vaak is het (even) wennen. Voor jou of je lichaam.

Je lichaam kan, afhankelijk van hoe vaak je fietst, een korte periode nodig hebben om te wennen.
Directe pijn is echter een signaal dat niet te negeren is. Neem dan direct contact op, zodat we samen naar een verklaring en oplossing kunnen zoeken.
Binnen een drietal weken moet het goed voelen, anders ga je wennen aan een sub optimale fitting. Desgewenst kom je terug.

Een Bikefit duurt bij mij een dagdeel. Dat lijkt lang, maar er is vaak veel te doen, veel te bespreken en uit te leggen en er worden daarnaast ook aanpassingen aan de fiets verricht, zoals montage nieuwe stuurpen en/of zadel en/of schoenplaatjes. En ik neem graag de tijd voor vragen of het geven van uitleg.

Soms is er veel aan te passen of nemen bepaalde oplossingen vinden veel tijd in beslag. Het kan voorkomen dat niet al het gewenste haalbaar is in 1 Bikefit sessie.
In dat geval kan je een vervolg sessie plannen tegen een uur tarief.
Dat bespreken we ter plekke.

Heb je beperkter tijd, of wil je geen complete Bikefit, neem dan contact op voor een maatwerk fit. Ik bereken dan een tarief per uur. Dit laat ik vooraf gaan door een telefonische intake, zodat verwachtingen en mogelijkheden in balans zijn.